Kosttillskott

Vitaminer och mineraler



Järn är ett mineral som är nödvändigt för blodet. Det ämne som bär runt syret i blodkärlen heter hemoglobin och består i princip av protein och järn. Järnet behövs för att syret ska ”fastna” och följa med runt i kroppen.


Man kan få brist på järn genom ökade förluster av järn genom blödning från mag-tarmkanalen eller riklig mens. Ökat behov vid graviditet eller snabb tillväxt under ungdomen kan också ge brist. Ibland är upptaget av järn från magen stört. Ganska sällan beror järnbrist på dålig mathållning. Vegetarianer löper risk att utveckla järnbrist.

En del av symtomen vid järnbrist kan vara: Trötthet, yrsel, andfåddhet.

Kvinnor behöver cirka 15 mg/dag ochmän cirka 7 mg/dag. Barn och gravida något mer.


De födoämnen som innehåller mest järn procentuellt sett är animaliska produkter som, lever, rött kött, fläskkött fågel.

Men naturligtvis går det bra att få  i sig tillräckligt mycket järn via växtriket! 

Exempel:

1 dl kidneybönor innehåller 1,5 mg järn.

2 dl koktspenat 5 g järn.

Per 100 gram:

Mörk choklad 15 mg

Cashewnötter 6 mg järn

Torkade aprikoser 6 mg järn

Frukostflingor,berikade mellan 4-9 mg järn

Makrill i tomatsås 3,6 mg järn

Nötter och mandlar, solrosfrön mellan 3-7 mg järn

Sojabönor, röda linser 2,7 mg

Russin, paranötter2,4 mg


           Underlättar upptag av järn



 

C-vitamin är  en syra och en antioxidant. Den hjälper till i bildandet av kollagen som är en viktig komponent i bindväv, dvs det som håller samman organen och kroppen i stort. C-vitamin sägs skydda mot förkylningar eftersom det stärker slemhinnorna som är de som angrips av förkylningsvirus. Det hjälper kroppen att ta upp järn. 

Det hjälper till att hålla blodfetterna på en bra nivå genom att sänka det "onda" kolesterolet, LDL, och öka det "goda", HDL. LDL bildar sk plack i kärlen och blir därmed en risk för hjärtinfarkt och stroke. C-vitamin är också delaktigt i sårläkning. Om man har brist på C-vitamin kan man bli trött, få ledbesvär, till och med reumatism, muskelvärk, blödande slemhinnor och mer förkylningar än nödvändigt.

Det är mycket viktigt att  man äter frukt och grönsaker som innehåller C-vitamin okokt/ostekt, eftersom vitaminet förstörs av upphettni.


TIPS!

Du kan aldrig överdosera C-vitamin eller askorbinsyra som det också heter, eftersom det är vattenlösligt och utsöndras i urinen Om du känner en förkylning närma sig, ta då 2 gram C-vitamin på en gång. Har du tur så går förkylningen tillbaka!



Hälsoexperterna i sydost AB@2017