Kosttillskott forts

Magnesium

Magnesium är ett mineral som finns nästan överallt i naturen. Det är mycket viktigt för cellernas funktion, det ingår i de flesta processer. Bland annat i kolhydrat- fett- proteinomsättningen. Jorden där vår mat odlas är numera ganska fattig på magnesium, vilket gör att födan får för liten halt av magnesium. Magnesium behövs för benstyrkan, muskelfunktionen och en normal hjärtfunktion. Vanliga sjukdomar som tillskrivs magnesiumbrist är hjärt- och kärlsjukdomar, migrän, högt blodtryck, bensköhet, muskelproblem, kramper.

Vegetarianer har inte magnesiumbrist eftersom de äter stora mängder av nötter, mandel, frön av olika slag. Råris, fisk, choklad, kakao, är också rikt på magnesium. Det finns även magnesiumtabletter som kosttillskott. I USA beräknar man att dagsbehovet är cirka 500 mg, i Sverige säger man 5 mg per kilo kroppsvikt och dag. Man kan inte överdosera, överskottet går ut via urinen. Får man lite för hög dos brukar man bli lös i magen, detta försvinner när dosen sänks.

 

HEM

Omega-3 & Q10

Omega-3 versus linfröolja


Kapslar med omega 3 och linfröolja innehåller också vitamin E, en värdefull antioxidant som skyddar kroppens celler mot fria radikaler, ökar syreförsörjningen till muskulaturen, främjar sårläkning men är känslig för värme, syre och ljus.

Linfröolja innehåller dubbelt så mycket omega 3 som fiskolja och då i den form, ALA, som kroppen själv kan omvandla till DHA och EPA. EPA samt DHA ska vara bra för hjärtat. DHA anses bidra till normal synförmåga samt hjärnfunktion. Även till att hålla blodkärlen mjuka och släta på insidan och  sänka blodtrycket.

Det går idag åt cirka 100 kg kallvattensfisk för att tillverka 1 liter fiskolja.  Linfrön är lätta att odla på ekologisk väg för att erhålla en KRAV-märkt produkt. För vuxna kan en daglig konsumtion på 1-2 msk per dag av linfröolja vara nog.

Cirkapris Omega-3, 2 månaders förbrukning cirka 100-160:- Linfröolja, 2 månaders förbrukning 60:-

Hur får jag i mig tillräckligt i kosten enbart?

Fet fisk minst 2 ggr per vecka är grunden. Nötter olivolja, mm. Se nedan.

För en vegetarian gäller följande: omega-3-fetter – finns i fisk, omega-3-ägg, linfrö, linfröolja, hampafrö, hampa- fröolja och valnötter. Omega-6-fetter – finns i nötter, nötsmör, tahini, pumpakärnor, solrosfrön, bönor och linser. Omega-9-fetter – finns i olivolja, oliver och avokado


Omega-3-fettsyror ingår som grund i alla kroppens celler och måste tillföras via kosten eftersom kroppen själv ej kan tillverka dessa. Man bör ha en balans mellan omega 3 och omega 6.

Det rekommenderade förhållandet är 5:1.

Q10 för hjärtat

Q10 är ett kolesterolliknade ämne som behövs för cellernas energiproduktion. Man har tillskrivit Q10 många olika fördelar och effekter. En del studier är gjorda som delvis pekar på att det ligger något i det.

Man säger att Q10 kan minska hjärtsvikt, det ger ökad muskelstyrka och uthållighet. Blodtrycket kan sänkas och man har sett att vid en hög dos Q10. 300 mg dagligen minskade besvär med migrän signifikant.

I studierna har personerna tagit 100 mg 3 gånger dagligen. Livsmedelsverket rekommenderar 30 mg dagligen.

Q10 finns i olika födoämnen som olja, fisk, kött, val- och hasselnötter, spenat, broccoli, riskli, vetegroddar, sötpotatis. parika, vitlök, blomkål bland annat.

         Magnesiumkristall

Hälsoexperterna i sydost AB@2017